Decreto 2089 de 2014: Vinculación de mano de obra local
El 17 de octubre de 2014 se profirió el Decreto 2089 de 2014, mediante el cual se garantiza la vinculación de la mano de obra local a proyectos de exploración y producción de hidrocarburos, debido a que la Ley 1636 de 2013 buscó brindar Mecanismos de Protección al cesante donde se establecieran políticas para mitigar el desempleo y facilitar la reinserción de la población cesante al mercado laboral, lo cual se ha regulado de forma adicional por el Decreto 2852 de 2013, y la Ley 1551 de 2012 entre otras normativas.
En la norma no solo se exige que sean informadas sobre las vacantes laborales en los proyectos sino también se regula el procedimiento a seguir para realizar la contratación del personal, a raíz de estas normas se vio la necesidad de promulgar un Decreto que se enfocara de forma clara en otorgarle beneficios a la población del lugar donde se adelantan proyectos de explotación y producción de hidrocarburos para ofrecerles oportunidades de empleo que prioricen a la población local, con este Decreto también se busca que las compañías hidrocarburíferas puedan cubrir directamente sus vacantes sin que sea necesario recurrir a un operador autorizado, agilizando el proceso.
Es por todo esto que este Decreto busca facilitar y fortalecer la contratación de mano de obra local que se encuentre en los municipios donde se dan los proyectos de exploración y producción de hidrocarburos, para lo cual como primer punto se buscan definir los municipios objeto de las medidas especiales estipulando tres elementos esenciales como lo son:
- Que en el municipio operen una o varias compañías hidrocarburíferas que tengan un contrato con la Agencia Nacional de Hidrocarburos, adicionalmente sus proyectos se encuentren en periodo exploratorio o de producción.
- Que en el municipio donde se dé el proyecto sea insuficiente el cubrimiento del Servicio Público de Empleo.
- Que el proyecto desarrollado en el municipio se considere como de interés nacional y estratégico siguiendo el CONPES 3762 de 2013 y los que lo modifiquen.
Una vez se cumplan con los tres requisitos mencionados anteriormente se puede proceder con la contratación del personal requerido según las vacantes, las cuales pueden darse tanto en cargos de Mano de obra Calificada como Mano de obra No calificada.
En el caso de la mano de obra calificada debe por lo menos existir un 30% como mínimo de trabajadores que sean residentes en el municipio del proyecto, mientras que la no calificada en un principio deberá ser residente del municipio de forma total, para ambas situaciones si se llegase a dar el caso que no es posible contratar el personal local requerido, el Decreto da un orden de contratación donde prevalecen en primer lugar los trabajadores locales, luego las personas que habiten en municipios aledaños al lugar del proyecto, y por último el ámbito nacional, donde cualquier persona puede ser tenida en cuenta para el desarrollo del cargo, de esta forma se le da prioridad a las personas que habitan en el lugar del proyecto pero no se limita a que no pueda ser contratado alguien que no cumpla con esta característica.
Con la finalidad de verificar que las personas que se presentan como mano de obra local si sean sujetos que se encuentren en el territorio del proyecto, el Decreto requiere de la existencia de una certificación expedida por el alcalde de la población donde conste esta información, o por el medio idóneo que estipule la regulación vigente.
Por otro lado el presente Decreto permite a los empleadores la posibilidad de proveer de forma directa sus vacantes siguiendo los postulados que plantee la Unidad Administrativa Especial del Servicio Público de Empleo, o a través de prestadores autorizados del municipio o departamento del proyecto, mas sin embargo los empleadores deberán siempre informar de la existencia de vacantes.
Las medidas que se adoptaron en el presente decreto tienen una vigencia de dos (2) años desde su publicación.
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Labor Reform Approved in Second Debate in the House of Representatives
The House of Representatives approved the labor reform bill presented by the National Government with 93 votes in favor and 13 against. The approved bill contains 81 articles, including provisions for increasing remuneration on mandatory rest days from 75% to 100%, to be phased in by 2027; formalizing employment for community mothers; establishing employment contracts for SENA students; and providing paid leave for medical appointments, school commitments, union commissions, or domestic emergencies, and extending paternity leave to up to 4 weeks.
Articles removed include parental leave for same sex adopting couples, increased compensation for dismissal without just cause, and the agricultural contract.
Eight articles were added addressing formalization and employment for cargo and passenger transportation workers, programs for first and last employment, promotion of sustainable work, flexible work environments, among others.
The bill will now proceed to the Seventh Senate Committee for the final two debates.
Resolution No. 532 of 2024 UGPP: Establishing a Cost Assumption Scheme for Self-employed Workers and Those Who Enter Contracts
Recently, the Special Administrative Unit of Pension Management and Social Security Contributions (“UGPP” by its initials in Spanish) issued Resolution 532 of 2024, establishing a cost assumption scheme for self-employed workers and those who enter contracts other than personal service provision contracts, involving subcontracting and/or the purchase of supplies or expenses, based on the economic activities listed in the International Standard Industrial Classification (CIIU). This scheme also applies to cases where the economic activity is public motor freight transport by road, as a method to establish the base contribution income (IBC).
To apply the presumed cost coefficient, the obligated party must refer to the section of economic activities generating their monthly gross income during the period they received it and apply the corresponding cost percentage.
If the income comes from multiple economic activities, the corresponding cost percentage for each activity must be applied.
Specifically, for the public motor freight transport sector by road, a general cost presumption scheme was defined for self-employed workers and for employers who have verified social security contributions for the drivers they have employed. They can deduct the cost percentage established in the resolution, based on the range of gross income and the number of drivers.
As an exception, a different cost percentage can be set, provided supporting documents are available and requirements established in Article 107 of the Tax Code are met without exceeding the values included in the income tax return.
This resolution will apply from November 1, 2024.
Ministry of Labor Proposes Regulations for Reporting Major Incidents or Accidents in Classified Facilities
The Ministry of Labor has published a draft resolution to regulate procedures for reporting major incidents and accidents in classified facilities, aligning with international industrial safety standards to promote a safer and more responsible work environment.
The draft specifies that the person responsible for the facility must report any major incident or accident within two hours of occurrence, using the Ministry’s designated digital tool.
The resolution also defines criteria for classifying an event as a major incident, including severe injuries, fatalities, property damage, and significant chemical containment losses.
The responsible party must expand the report as the emergency response concludes and calculate annual process safety metrics, reporting them through the same digital tool.
New rules on paternity leave introduced in Colombia
Author: Daniel Salazar López
The Colombian Congress has passed Act 2141 (August 10, 2021) whereby a further protection has been granted to parents. Act 2141 incorporates several new provisions on labor matters and, in particular, on maternity and paternity privileges. The following are the most important aspects of the new law:
- Maternity leave was extended from three (3) months to eighteen (18) weeks after childbirth.
- Unless an authorization is obtained from the Labor Inspector, or the Municipal Mayor in the corresponding case, the dismissal of a worker, whose spouse, partner or permanent partner is pregnant or within eighteen (18) weeks after childbirth and is not formally employed, is prohibited. If dismissal occurs, the dismissed employee shall be entitled to the additional payment of an indemnity equivalent to sixty (60) days of salary.
- In addition, the indemnities and benefits that correspond by virtue of the employment contract shall be recognized.
- Paternity leave is not extended to the worker when his/her spouse, partner or permanent partner is in stable employment.
- Maternity leave is also extended to the parents in the same proportion during the 18 weeks following childbirth.
- The worker must notify the employer, verbally or in writing, of the pregnancy status of his/her spouse, partner or permanent partner and declare under oath that he/she does not have a stable job or that he/she is not a beneficiary of the Social Security Health System. Within the notification, the worker must present the necessary examinations and for this purpose she will have a term of up to one (1) month to prove the pregnancy status.
This new legislation is intended to protect the constitutional right to equality between men and women in the work environment and in harmony with the family environment.